Annonsørinnhold
Retail-revolusjonen
Metaverse, omni og nye handleopplevelser
– Det har aldri vært mer spennende å jobbe med retail, sier Thomas Føyen.
– Jeg er egentlig ikke så glad i hypen rundt Metaverse altså, men den kan ikke ignoreres. Vi ser antakelig bare begynnelsen her nå.
Retail-eksperten Thomas Føyen skal snart hoppe på flyet nedover til de italienske Dolomittene.
Om noen dager skal han delta i det legendariske skiløpet Marcialonga, men først deler han noen tanker om fascinasjonen for detaljhandel og utfordringene som nå treffer bransjen.
– Retail speiler på mange måter den menneskelige aktiviteten. Den er kaotisk og utrolig krevende — og nettopp dette som gjør hele feltet så spennende.
– Du merker det jo med en gang du kommer inn et sted. Ser det bra ut? Er det ordning och reda? Har du lyst til å handle der eller ikke?
Det er et utall fysiske og psykologiske faktorer som spiller inn, og dette samspillet gjør at jeg rett og slett har fått enorm respekt for faget.
Revolusjon på gang
Thomas Føyen leder Consumer & Retail i KPMG. I rollen er han tett på kundenes behov og bekymringer, samtidig som han leverer løsninger og leder endringsprosesser.
– De teknologiske endringene imponerer meg. Vi bruker kunstig intelligens til å redusere matsvinn, mens robotene plukker og pakker varer.
Føyen tror bransjen aldri vil bli den samme igjen, og legger til at situasjonen kan oppleves dramatisk for de som ikke evner å henge med i utviklingen.
– Tidligere var du sjef om du hadde flest butikker. Men plutselig er det folketomt i hele Bogstadveien. Da oppstår er en helt annen mekanikk i hvordan du faktisk selger varer og tjener penger.
Føyen har spesialisert seg på det han kaller de «mest nerdete» områdene, verdikjeder og optimalisering av vareflyt. Under pandemien har det skjedd mye på området.
– Nærmest over natten gikk vi fra B2B til B2C, egentlig en reversering av stort sett alt bransjen har holdt på med de siste årene. Tidligere drev man med sentralisering og varelagre i utlandet. Så plutselig skal alle kjøre varene ut til kundene. Det er jo egentlig ingen nyvinning, men nå er last mile blitt en konvertering. Det er fascinerende å se hvordan kundens forventinger endrer seg når tilbudet endres.
Fasinerende er det også hvordan kundens forvetninger endrer seg når tilbudet endres.
Angsten for Amazon
De fleste bransjeaktører er mild sagt spente på hva slags konkurranse de vil møte fra globale teknologigiganter som Amazon. Føyen tror mange misforstår bildet.
– Folk ser til Sverige og tenker at Amazon ikke har hatt så stor påvirkning som de kanskje fryktet. Men det er lett å glemme at de kun har vært der litt over ett år. Amazon bruker 6-7 år før de har fått tunet inn maskineriet sitt. Og når det skjer bør man være godt posisjonert, for med det sortimentet, den innkjøpsmakten, den ekstreme kompetansen og de nærmest uendelige ressursene de har er det mer enn bare forretningsmodellen din som vil bli utfordret.
– Retail er tøft. Men man må ta grepene nå.
Suksess og stengte dører
Føyen trygg på hva han tror vi kommer til å se mer av fremover.
– Jeg tror mange vil investere i nye handleopplevelser og butikkformater. Se på Bertel O. Steen på Lørenskog, og showroomet NIO House på Karl Johan for eksempel. Dette er store enheter som gir en wow-opplevelse når du kommer inn døren. På et punkt blir det nok slik at dette er noe du må ha for at folk skal gidde å gå i butikk.
Dessverre blir det også mange stengte dører fremover. Føyen trekker frem apotekbransjen som et ferskt eksempel.
– I Sverige er 20 % av apotekbransjen nå på nett, og nye butikker stenges nærmest daglig. Det gir en selvforsterkende effekt som driver ecom.
"Endringsreisen i retail er ende-til-ende. Du kan ikke jobbe i siloer lenger"
Thomas Føyen, retail-ekspert i KPMG
Ecom i endring
En del retailere har unngått ehandel-agendaen fordi de ønsker at folk skal komme til butikken. Føyen mener dette endrer seg fortløpende, samtidig som ecom er i bevegelse.
– Ingen kan drive endringsprosesser i siloer lenger. Da vi jobbet med transformasjon for en større retailer var vi innom ni forskjellige tjenestegrupper.
– Omni er et flott ord. Vi ser flere som tidligere kun har drevet med ehandel nå legger om til fysisk butikk for å drive omni. Disse tingene er ikke helt skrudd sammen, og kanskje kan omni like gjerne kalles en mulighetskanal. For retailere er det søren ikke lett. De blir tvunget til å investere mye i tech samtidig som de ser at marginene går ned. Det blir fort mye på en gang, og derfor kommer vi alltid inn med en grunnleggende respekt for det de har fått til og måten de driver på i dag.
Føyen jobber tett på alle aspekter i ecom, finner best practice, ser på konverteringer og leveringsløsninger.
– Det er et sammensurium der man hele tiden er nødt til å ligge i forkant. Det er gøy å se hvor fort det vokser i forhold til tradisjonell retail — samtidig ser vi at når konkurransen øker er det er back to basics som gjelder.
Innsikt og bruk av data. Gjennom hele verdikjeden.
– Marginene er så små at rett kalkyle og riktig mengde blir ekstremt viktig. Du vil bli overrasket over hvor mye gevinst som kan hentes ut, og du blir aldri best om du ikke er best på basics!
– De teknologiske endringene imponerer meg. Vi bruker kunstig intelligens til å redusere matsvinn, mens robotene plukker og pakker varer.
Føyen tror bransjen aldri vil bli den samme igjen, og legger til at situasjonen kan oppleves dramatisk for de som ikke evner å henge med i utviklingen.
– Tidligere var du sjef om du hadde flest butikker. Men plutselig er det folketomt i hele Bogstadveien. Da oppstår er en helt annen mekanikk i hvordan du faktisk selger varer og tjener penger.
Føyen har spesialisert seg på det han kaller de «mest nerdete» områdene, verdikjeder og optimalisering av vareflyt. Under pandemien har det skjedd mye på området.
– Nærmest over natten gikk vi fra B2B til B2C, egentlig en reversering av stort sett alt bransjen har holdt på med de siste årene. Tidligere drev man med sentralisering og varelagre i utlandet. Så plutselig skal alle kjøre varene ut til kundene. Det er jo egentlig ingen nyvinning, men nå er last mile blitt en konvertering. Det er fascinerende å se hvordan kundens forventinger endrer seg når tilbudet endres.
Ta gjerne kontakt
KPMGs ledende fagmiljø innen retail hjelper din virksomhet med med å finne den riktige veien inn i fremtiden.